DINAMIKA PARTISIPASI KOMUNITAS DALAM PENDIDIKAN LUAR SEKOLAH: Kasus Kampung Pendidikan Mandhala Senom

Authors

  • Mohammad Bustanol Husein Universitas Madura
  • Imami Eka Aprillia Universitas Madura
  • Erina Saputri Universitas Madura
  • Rina Nur Azizah Universitas Madura

DOI:

https://doi.org/10.35817/publicuho.v7i1.351

Keywords:

Education Village, Mandhala Senom, Non-formal education, Society participation

Abstract

The aim of this research is to determine the dynamics of community participation in out-of-school education in the case of the Mandhala Senom Education Village by trying to capture the extent of community awareness to educate their children. Apart from that, it will examine the extent of Mandhala Senom's contribution to awareness of children's education. The qualitative method is used through a descriptive approach as a basis for describing and analyzing community participation using theory according to Theresia (2018) which consists of four indicators, namely participation in decision making, participation in implementing activities, participation in enjoying the results, participation in evaluation. Furthermore, the problem of community participation in the development of out-of-school education was identified by conducting in-depth interviews with Mandhala Senom Volunteers and the surrounding community, especially in East Barurambat. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that community participation is going well.

References

Alfi Haris Wanto: Strategi Pemerintah Kota Malang dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik

Andreeyan, Rizal. 2014. “Studi Tentang Partisipasi Masyarakat Dalam Pelaksanaan Pembangunan Di Kelurahan Sambut Kecamatan Sambutan Kota Samarinda”. Jurnal Administrasi Negara. Vol. 2. No. 4. Tanpa Tempat Terbit.

Anggito Albi & Johan Setiawan, (2018). “Metode Penelitian Kualitatif” , Jawa Barat : Cv Jejak , Hlm 07.

Anggito Johan, “Metode Penelitian kualitatif” , Hlm 10.

Astuti Tri , (2017). “Partisipasi Masyarakat Dalam Membangun Pendidikan Non-formal Di dusun Saman II, Bangunharjo, Sewon, Bantul”, Hlm 12-15.

Azmi Nurul , (2019). “Partisipasi Masyarakat Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam Pada MTs Tumbubara Kecamatan Bajo Barat Kabupaten Luwu”, Skipsi, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Palopo, Hlmn 01

Faruqy -Al, Jauhar Fahmi. (2021). “Partisipasi Masyarakat dalam Upaya Pengembangan Madrasah di MA Muhammadiyah 4 Beton Ponorogo”. Skripsi. Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Hamdan H. .Pd. (2021). “Desain Pengembangan Kurikulum Pendidikan Keagamaan Diniyah Melalui Pendekatan Grassrooth” . Yogyakarta:, Desember 2021, Hlm 86

Herman , “Tingkat Partisipasi Masyarakat Dalam Perencanaan Pembangunan Desa Ulidang Kecamatan Tammerodo Kabupaten Majene ” , Hlmn 78-80.

Hiryanto,(2015) . “Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan (PLS) Melalui Pusat Kegiatan Belajar Mayarakat (PKBM)”, Hlm 6

https://maduraday.blogspot.com/2018/11/modal-ikhlas-membangun-kampung.html Diakses 23 Desember 2022

https://news.detik.com./berita-jawa-timur/d-3150773/mengintip-aktivitas-relawan-banyuwangi-mengajar-di-pinggiran-desa.

https://www.suara.com/foto/2020/08/29/083500/relawan-berikan-bimbel-gratis-bagi-siswa-sekolah-di-pelosok

Hutagalung, Simon Sumanjoyo. 2022. Buku Ajar: Prtisipasi Dan Pemberdayaan Di Sektor Publik. Malang. CV. Literasi Nusantara Abadi.

Kadir Abdul Ahmad,Lc. MA. (2021) “Pengembangan Pendidkan Bela Negara Di Madrasah/Sekolah” Kota Bandung – Jawa Barat Maret, Hlmn 01

La Ode Muhammad Elwan, Muhammad Yusuf, & La Ode Herman Halika. (2022). MINING POLICY CONFLICT: Recruitment of Local Workers in Morosi Industrial Estate, Konawe Regency, Southeast Sulawesi. Journal Publicuho, 5(3), 626–642. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.18

Milles dan Huberman, Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Universitas Indonesia Press, 1992, hlm. 16.

Moleong,&Lexy J.. 2007. “Metodologi Penelitian Kualitatif”. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muniroh Zakiyatul ,(2021)“Partisipasi Masyarakat dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah Darus Salam Desa Pesanggarahan Kecamatan Kwanyar Kabupaten Bangkalan”, Hlm 14-18.

Mustanir Ahmad S.I.P.,M.S.i Ibrahim Monalisa “partisipasi masyarakat dalam pembangunan” CV penerbit qiara media 131 hlm.

Normina,(2016) “Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan ” Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan Volume 14 No.26 Oktober 2016, Hlm 5&72.

Poerwanti Endang , Beti Istanti Suwandayani, (2020) “Manajemen Sekolah Dasar Unggul ”. Penerbit Universitas Muhammaddiyah Malang 2020 .Hlmn 99

Sari, Eliana. 2007. Seri Manajemen Organisasi Buku 2 (Pengambilan Keputusan Dalam Organisasi: Mengoptimalkan Peran Komunikasi Dalam Perubahan). Jakarta Timur. Jayabaya University Press.

Sugiyono, 2012, “Metologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D” Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2014 Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Uceng Andi , Akhwan Ali , Ahmad Mustanir , Dan Nirmawati,(2019) . “Analisis Tingkat Partisipasi Masyarakat Terhadap Pembangunan Sumber Daya Manusia Di Desa Cemba Kecamtan Enrekang Kabupatrn Enrekang ” Jurnal Moderat, Volume 5, No 2 ,. Hlm 6-7.

Umrati & Hengki Wijaya , (2020). “Analisis Data Kualitatif”. Makassar : Sekolah Tinggi Theologia Jaffary, 2020:13.

Utami Rahmi, (2021) . “Relawan Pendidikan Sebagai Pendamping Pendidikan Anak Kurang Mampu”, PGSD Universitas Negeri Yogyakarta, 2021

Wiranto Budi,(2016). “Partisipasi Dalam Pendidikan ” , Alumni Pasca Sarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 26, No.1, Juni 2016, ISSN: 1412-3835

Zaini Ahmad, “Partisipasi Masayrakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan ”, Program Studi Administrasi Pendidikan , FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak.

Downloads

Published

2024-02-21