IMPLEMENTASI E-GOVERNMENT DALAM PELAYANAN PINDAH KELUAR KOTA/KABUPATEN ATAU PROVINSI DI KELURAHAN BONGKARAN SURABAYA

Authors

  • Amalia Ramadhani Rachmad Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Susi Hardjati Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.35817/publicuho.v7i1.328

Keywords:

e-Government, Implementation, Klampid New Generation (KNG), Moving Out Services

Abstract

Surabaya is the provincial capital and one of the largest cities in Indonesia. Because of its high migration flow, immigrants and migrants in Surabaya require population administration services. In compliance with Presidential Regulation Number 6 of 2001, the Surabaya City Population and Civil Registration Service, which organized population administration (adminduk), implemented e-government by offering a variety of conveniences, including administrative service innovations like e-Klampid, which later became Klampid New Generation (KNG). The purpose of this study is to investigate how e-government is being implemented in provinces, cities, and districts with innovative programs like Bongkaran Village, and Surabaya City's Klampid New Generation (KNG) program. Researchers employ qualitative approaches in their work; these methods are qualitative and descriptive in nature. The PAN Ministerial Decree No. 63 of 2003, which addresses the Principles of Public Services, is the theoretical foundation for this study. The result of the research found that Bongkaran Subdistrict's e-government implementation, which utilizes the KNG program for inter-city/regency or provincial transfer services, is performing well in terms of service procedure, cost, time, officer competency, facilities, and infrastructure indicators.

References

Arif, L., & Afrita, K. I. (2023). Implementasi E-Government Melalui Klampid New Generation (KNG) Pada Pelayanan Administrasi Kependudukan Pindah Keluar Antar Kota/Kabupaten Atau Provinsi Di Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan.

Arif, L., & Riyadiana, N. (2023). Pendampingan Pelaksanaan Permohonan Mandiri Terkait Administrasin Kependudukan Pada Aplikasi KNG (Klampid New Generation) Di Kelurahan Simomulyo. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global.

Firdasari, K. A., & Hardjati, S. (2023). Optimalisasi Masyarakat Sadar Administrasi Kependudukan Bagi Warga Pindah Datang di Kelurahan Panjangjiwo. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan

Izdihar, A. M., & Ismail, H. (2023). Efektifitas Pelayanan Akta Kelahiran Melalui Portal Klampid New Generation di Kelurahan Ujung Surabaya. PRAJA observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik.

La Ode Muhammad Elwan, Muhammad Yusuf, & La Ode Herman Halika. (2022). MINING POLICY CONFLICT: Recruitment of Local Workers in Morosi Industrial Estate, Konawe Regency, Southeast Sulawesi. Journal Publicuho, 5(3), 626–642. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.18

Muhammad Elwan, L. O. (2019). PROBLEM BIROKRASI DALAM MENINGKATAN PELAYANAN PUBLIK PADA SEKRETARIAT DAERAH KABUPATEN MUNA. Journal Publicuho. https://doi.org/10.35817/jpu.v2i2.7223

Napitupulu, D. (2015). Kajian faktor sukses implementasi e-government studi kasus: Pemerintah Kota Bogor. Jurnal Sistem Informasi.

Putri, A. (2023). Inovasi Pelayanan Jemput Bola Administrasi Kependudukan (Adminduk) Melalui Balai Rw Di Kelurahan Bongkaran. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan

Ramayanti, W. A., & Hariyoko, Y. (2023). Optimalisasi Pelayanan Kartu Identitas Anak Melalui Klampid New Generation Di Kelurahan Medokan Semampir Kota Surabaya. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin.

Republik Indonesia (2001). Instruksi Presiden Nomor 6 Tahun 2001 tentang Pengembangan dan Pendayagunaan Telematika di Indonesia. Jakarta.

Republik Indonesia. (2006). Undang-Undang (UU) Nomor 23 Tahun 2006 tentang Administrasi Kependudukan Pasal 15 ayat (1). Jakarta.

Republik Indonesia (2003). Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 63 Tahun 2003 tentang Prinsip-Prinsip Pelayanan Publik. Jakarta.

Republik Indonesia. (2019). Peraturan Menteri Dalam negeri Nomor 108 Tahun 2019 tentang Peraturan Pelaksanaan Peraturan Presiden Nomor 96 Tahun 2018 tentang Persyaratan dan Tata Cara Pendaftaran Penduduk dan Pencatatan Sipil Pasal 1 No. 17. Jakarta.

Republik Indonesia. (2003). Instruksi Presiden (INPRES) Nomor 3 Tahun 2003 tentang Kebijakan dan Strategi Nasional Pengembangan E-Government. Jakarta.

Sea, Y. A., Novaria, R., & Wahyudi, E. (2023). Inovasi Program Klampid New Generation Sebagai Perwujudan Pelayanan Prima Kepada Masyarakat (Studi Kasus pada Program Kartu Identitas Anak di Kelurahan Baratajaya Kota Surabaya). Madika: Jurnal Politik dan Governance

Shafira, A., & Kurniasiwi, A. (2021). Implementasi E-Government dalam upaya peningkatan pelayanan berbasis online di Kabupaten Kulon Progo. Caraka Prabu: Jurnal Ilmu Pemerintahan.

Tarantika, H. V., & Megawati, S. (2022). Evaluasi Layanan Kawin, Lahir, Mati, Pindah, Datang (KLAMPID) pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Surabaya. Jurnal Publika.

Wulansari, A., & Inayati, I. (2019). Faktor-faktor kematangan implementasi e-government yang berorientasi kepada masyarakat. Register: Jurnal Ilmiah Teknologi Sistem Informasi.

Downloads

Published

2024-02-13