PENGUKURAN EFIKASI DIRI, KONSEP DIRI DAN MOTIVASI PEMBELAJARAN PASCA MENGIKUTI KKN TEMATIK MBKM DALAM MEMBENTUK KEMANDIRIAN BELAJAR MAHASISWA

##article.authors##

  • Aufa Izzuddin Baihaqi Universitas Pembangunan Nasional (UPN) “Veteran” Jatim
  • Maharani Ikaningtyas Universitas Pembangunan Nasional (UPN) “Veteran” Jatim

##semicolon##

https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.17

##semicolon##

Independent Learning##common.commaListSeparator## MBKM Program##common.commaListSeparator## Self-Concept##common.commaListSeparator## Self-Efficacy

##article.abstract##

Education is very important and cannot be separated from life. Humans and education are two things that cannot be separated, because education is the key to the future of quality humans who are equipped with reason and mind. Independence in a person can be seen from several characteristics, including someone who is able to take decisions and take the initiative to overcome the problems at hand. The purpose of this study was to determine how self-efficacy, self-concept, and student motivation in influencing learning independence after participating in the Thematic Real Work Lecture (KKN-Tematik) Merdeka Learning Independent Campus (MBKM) program. This study uses a quantitative approach. Researchers used a 5-point linkert scale in measuring the results of the answers to the research questionnaire. Test data analysis using linear regression analysis. Based on the results of research that has been carried out by researchers, there are several conclusions. First, the results of this study have shown that there is a positive and significant influence between the variables of Self-Efficacy on Learning Independence. Second, the Self-Concept variable has a positive and significant effect on the Independent Learning variable. The three learning motivation variables have a positive and significant influence on learning independence

##submission.citations##

Agustiani, H. (2006). Psikologi Perkembangan: Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja. Bandung: Refika Aditama.

Aini, P.N. (2012). Pengaruh kemandirian belajar dan lingkungan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(01): 48-65.

Baihaqi, A. I., Boyas, J. R., & Qurratu'aini, N. I. (2022). Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri dalam Pencarian Kerja Untuk Menciptakan Adabtabilitas Karier Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Ekonomi Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo. GREENOMIKA, 4(1), 62-70.

Basri. (2014). Metodologi Penelitian Sejarah. Bandar Lampung : Restu Agung

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fauziah et al,. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Kemandirian Belajar Siswa SMPN 6 Garut. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 4(1), 49-55.

Febriani. (2016). Pengaruh efikasi diri dan regulasi diri terhadap kemandirian belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 24(05): 2.355-2.363.

Martunis. (2016). Hubungan efikasi diri dengan kemandirian belajar pada siswa (Studi Kasus MAN Darussalam). Junal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. 1(02): 66-72.

Muhammad, Ali. (2012) Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Indriantoro, 2009, Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akuntansi dan Manajemen, Yogyakarta:BPFE.

Irawan. (2016). Pengaruh konsep diri terhadap kemandirian belajar siswa kelas V segugus 4 Kecamatan Loano”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 33(05): 3.131-3.138.

Iskandar. (2009). Psikologi Pendidikan: Sebuah Orientasi Baru. Jakarta: Gaung Persada.

Jess, George dan Feist (2010). Teori Kepribadian Buku kedua.Jakarta: Salemba Humanika.

La Sulo. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Renika Cipta.

Lestarini, Rizki (2015). Hubungan Konsep Diri Siswa dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Se-kecamatan Pakualaman Yogyakarta. Skripsi Universitas Negeri Yogyakarta.

Ormrod, J. E (2008). Psikologi Penddikan Jilid I. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Piers, E.V. (2002). Piers Harris II. Piers Harris children’s Self Concept scale (2nd ed.) Los Angeles, CA: Western Psychological Service (WPS).

Purwanto, N. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdaakarya

Riduwan dan Kuncoro. (2011). Cara Menggunakan dan Memakai Path Analysis (Analisis Jalur). Bandung: Alfabeta.

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Sardiman, A.M. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo.

Sanrock. (2009). Psikologi Pendidikan (Terjemahan). PT Rosdakarya: Bandung.

Septiana, Wa Ode dan Sholeh, Mukhtar. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang pada Mata

##submission.downloads##

##submissions.published##

2022-10-07