INDONESIA - CHINA BILATERAL COOPERATION TO IMPROVE THE QUALITY OF HUMAN RESOURCES IN THE MARITIME SECTOR AS AN EFFORT TO ACHIEVE THE WORLD MARITIME AXIS VISION
DOI:
https://doi.org/10.35817/publicuho.v7i2.442Keywords:
Bilateral Cooperation, Indonesia, Maritime, World Maritime AxisAbstract
This study aims to determine the bilateral cooperation efforts that the Indonesian government has carried out to improve the quality of human resources in the country to realize the vision of becoming the world's maritime axis. The Indonesian government recognizes that the country's waters have diverse maritime potential and are essential for world trade routes. If appropriately utilized, Indonesia's territorial waters can become a strategic point for many countries. President Joko Widodo's desire to make Indonesia the world's maritime axis is driven by the realization that Indonesia needs help to achieve this vision because it still has limitations in managing and developing its maritime sector. Therefore, the Indonesian government needs support from other countries, including China, to establish bilateral cooperation. This research is descriptive and uses a qualitative approach. The techniques used in data collection are interviews and data collection from various written sources, such as documents, journals, scientific articles, books, newspapers, reports, and others. The results of this study show that bilateral cooperation carried out by the Indonesian government is bearing fruit because China is also willing to support Indonesia to achieve this vision of the world's maritime axis.
References
Affianty, D. (2016). Politik Internasional. 3-4. Dipetik April 2024, dari https://repository.umj.ac.id/8536/1/DIKTAT-Politik%20Internasional.pdf
Asep Setiawan, A. N. (2020). Diplomasi Maritim Indonesia Dalam Menjaga Kedaulatan Kepulauan Natuna Tahun 2014-2019. Dipetik 2023, dari https://repository.umj.ac.id/299/1/LAPORAN%20PENELITIAN%20DIPLOMASI%20MARITIM.pdf
Candra, G. A. (2022). Perspektif Hukum Internasional Mengenai Kerjasama Bilateral. Pendidikan Kewarganegaraan. Dipetik September 2023
Depp, A. (2019). Bahas Peluang Kerja Sama Kelautan dan Perikanan dengan Tiongkok, Indonesia Utamakan Penyerapan Tenaga Kerja Lokal. Dipetik 2024, dari dkpp.bulelengkab.go.id: https://dkpp.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/bahas-peluang-kerja-sama-kelautan-dan-perikanan-dengan-tiongkok-indonesia-utamakan-penyerapan-tenaga-kerja-lokal-96
DR. DRS. Harun Umar, M. (2020). Politik Kebijakan Poros Maritim. Jakarta Selatan: Lembaga Penerbitan Universitas Nasional (LPU-UNAS). Dipetik 2024, dari http://repository.unas.ac.id/1674/1/Buku%20Politik%20Kebijakan%20Poros%20Maritim%20A5%20%2B%20Cover.pdf
Fendi Irawan, I. K. (2023). Diplomasi Angkatan Laut Indonesia-Cina: Studi Kasus Implementasi Forum NTNCT (Navy to Navy Cooperation Talk) dalam Menjaga Stabilitas Keamanan Maritim Indonesia. Jurnal Sosio Dialektika. Dipetik 2024, dari https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/SD/article/view/8306
Herindrasti, V. S. (2014). Membangun Poros Maritim Indonesia Relevansi Aspek Sosial Budaya. 2-3. Dipetik 2024
Hidayah, F. N. (2022). Jumlah Produksi Perikanan Indonesia Dalam Satu Dekade Terakhir. Dipetik 2023, dari https://data.goodstats.id/: https://data.goodstats.id/statistic/jumlah-produksi-perikanan-indonesia-dalam-satu-dekade-terakhir-QXYsV
Indonesia. (2022). Keputusan Menteri Kelautan Dan Perikanan Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2022 Tentang Estimasi Potensi Sumber Daya Ikan, Jumlah Tangkapan Ikan Yang Diperbolehkan, Dan Tingkat Pemanfaatan Sumber Daya Ikan Di Wilayah Pengelolaan Perikanan Negara Republik. Dipetik 2024, dari https://ppid.riau.go.id/download/30/1670571648kepmen-kp-no.pdf
Indonesia, K. (2024). Indonesia-Tiongkok Gelar Pertemuan Konsultasi Kerja Sama Two Countries Twin Parks (TCTP). Dipetik 2024, dari https://maritim.go.id/: https://maritim.go.id/detail/indonesia-tiongkok-gelar-pertemuan-konsultasi-kerja-sama-two-countries-twin-parks-tctp
Indonesia, K. P. (2018). Empat Puluh Persen Jalur Perdagangan Dunia Melewati Indonesia. Dipetik April 2024, dari dephub.go.id: https://dephub.go.id/post/read/empat-puluh-persen-jalur-perdagangan-dunia-melewati-indonesia
Indonesia, K. S. (2021). Wujudkan Indonesia Jadi Poros Maritim Dunia, Perlu Peran Semua Pihak. Dipetik 2024, dari https://www.setneg.go.id: https://www.setneg.go.id/baca/index/wujudkan_indonesia_jadi_poros_maritim_dunia_perlu_peran_semua_pihak
KKP, H. (2023). Indonesia - Tiongkok Sepakat Perkuat Kerjasama Perdagangan Perikanan. Dipetik 2024, dari kkp.go.id: https://www.kkp.go.id/news/news-detail/indonesia-tiongkok-sepakat-perkuat-kerjasama-perdagangan-perikanan65c31c9849340.html
Kusumastuti, L. K. (2014). Memiliki Empat Titik Strategis, Indonesia Mampu Menjadi Poros Maritim Dunia. Dipetik 2024, dari https://www.itb.ac.id/: https://www.itb.ac.id/news/read/4550/home/memiliki-empat-titik-strategis-indonesia-mampu-menjadi-poros-maritim-dunia#:~:text=Negara%20ini%20memiliki%20empat%20titik,perdagangan%20serta%20pelayaran%20maritim%20dunia
La Ode Muhammad Elwan, Muhammad Yusuf, & La Ode Herman Halika. (2022). MINING POLICY CONFLICT: Recruitment of Local Workers in Morosi Industrial Estate, Konawe Regency, Southeast Sulawesi. Journal Publicuho, 5(3), 626–642. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.18
Lemhannas. (2022). Laut, Jalur Penting Perdagangan. Jakarta: https://www.lemhannas.go.id/. Diambil kembali dari https://www.lemhannas.go.id/index.php/publikasi/press-release/1693-laut-jalur-penting-perdagangan
Maulana, L. (2024). Ancaman Keamanan Maritim Mengintai, RI Perlu Waspada. Dipetik 2024, dari Kata Data: https://katadata.co.id/infografik/65c1c0643ac8e/ancaman-keamanan-maritim-mengintai-ri-perlu-waspada
Mière, C. L. (2014). Maritime Diplomacy in the 21st Century: Drivers and Challenges. Routledge. Dipetik 2023, dari https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=iKlwAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=maritime+diplomacy+in+the+21st+century&ots=e6V-JOQDWi&sig=fNTqlatVrwx-uCQ0XR1yLwPT54U&redir_esc=y#v=onepage&q=maritime%20diplomacy%20in%20the%2021st%20century&f=false
Muhammad Samy, J. A. (2021). Diplomasi Pertahanan Militer Indonesia dalam Menghadapi Ancaman Keamanan Non-Tradisional: Upaya Mewujudkan Visi Poros Maritim Dunia. Hubungan Internasional. Dipetik 2023, dari https://e-journal.unair.ac.id/JHI/article/view/25547/14635
Nainggolan, P. P. (2015). Kebijakan Poros Maritim Dunia Joko Widodo dan Implikasi Internasionalnya. Dipetik 2023, dari https://jurnal.dpr.go.id/index.php/politica/article/view/312
Ningsih, C. (2021). Indonesia-China Gelar Latihan Militer di Dekat Jakarta. Dipetik 2024 , dari Internasional Republika: https://internasional.republika.co.id/berita/qsw739459/indonesiachina-gelar-latihan-militer-di-dekat-jakarta#google_vignette
Oratmangun, D. (2022). Laporan Kinerja KBRI Beijing. Beijing.
Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 37 Tahun 2002 tentang Hak Dan Kewajiban Kapal Dan Pesawat Udara Asing Dalam Melaksanakan Hak Lintas Alur Laut Kepulauan Melalui Alur Laut Kepulauan Yang Ditetapkan. (2002). Dipetik 2024, dari peraturan.bpk.go.id: https://peraturan.bpk.go.id/Details/52448
Prasetyo, G. W. (2023). Transportasi Tol Laut & Pelabuhan di Indonesia. Dipetik 2024, dari https://www.researchgate.net/publication/371608671_TRANSPORTASI_TOL_LAUT_PELABUHAN_DI_INDONESIA
Puspen. (2022). BAMKALA RI dan China Coast Guard Bahas Kerjasama. Dipetik 2024, dari https://tni.mil.id/: https://tni.mil.id/view-223127-bakamla-ri-dan-china-coast-guard-bahas-kerjasama.html
Rijal, N. K. (2019). Smart Maritime Diplomacy:Diplomasi Maritim Indonesia Menuju Poros Maritim. Dipetik 2023, dari https://e-journal.unair.ac.id/JGS/article/view/10494
Saraswati, N. M. (2020). Menilik Perjanjian Indonesia-Cina dalam Kerangka Belt and Road Initiative (BRI) dalam Perspektif Ketahanan Nasional. Jurnal Lemhanas. Dipetik 2024, dari https://jurnal.lemhannas.go.id/index.php/jkl/article/view/72
Setkab, H. (2023). Bertemu Pengusaha Besar Tiongkok, Wapres Dorong Kerja Sama TCTP Rambah Sektor Halal. Dipetik 2024, dari https://setkab.go.id/: https://setkab.go.id/bertemu-pengusaha-besar-tiongkok-wapres-dorong-kerja-sama-tctp-rambah-sektor-halal/
Suhirwan, L. Y. (2019). Forum Maritim Kunci Sukses Penanggulangan Ancaman Asimetrisdi Selat Sunda. Dipetik 2024, dari https://library.matanauniversity.ac.id/ojs/index.php/lki2019/article/view/14/17
TNI AL Bahas Visi Poros Maritim Dunia Dan Peran Diplomasi NAVAL Pada Pertemuan Joint Naval Working Group Di Singapura. (2022). Dipetik 2023, dari kemlu.go.id.
Tofan Hermawan, R. s. (2022). Strategi Pertahanan Laut Indonesia dalam Analisa Ancaman dan Kekuatan Laut. 365-366. Dipetik 2024, dari https://www.neliti.com/id/publications/562651/strategi-pertahanan-laut-indonesia-dalam-analisa-ancaman-dan-kekuatan-laut
Yanyan M. Yani, I. M. (2015). Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia: Suatu Tinjauan Geopolitik. Jurnal Pertahanan. Dipetik 2023, dari https://jurnal.idu.ac.id/index.php/JPBH/article/view/356/231
Yudi Asmar, e. a. (2023). Kebijakan Poros Maritim Dunia Dihadapkan Dengan Undang–Undang No. 32 Tahun 2014 Dalam Rangka Mewujudkan Ketahanan Nasional. Journal of Innovation Research and Knowledge. Dipetik 2024, dari https://www.researchgate.net/publication/371608671_TRANSPORTASI_TOL_LAUT_PELABUHAN_DI_INDONESIA
Yulianto, A. (2019). Indonesia-China Tingkatkan SDM Teknologi Kemaritiman. Dipetik 2024, dari news.republika.co.id: https://news.republika.co.id/berita/pp474j396/indonesiachina-tingkatkan-sdm-teknologi-kemaritiman
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Loisa Eunike Lude, Megahnanda Alidyan Kresnawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Every publication is open access for educational purposes, research, and library. Other than the aims mentioned above, the editorial board is not responsible for copyright violations.
Journal Publicuho this work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright ©2022 Author Powered by Public Knowledge Project OJS