INDONESIA - CHINA BILATERAL COOPERATION TO IMPROVE THE QUALITY OF HUMAN RESOURCES IN THE MARITIME SECTOR AS AN EFFORT TO ACHIEVE THE WORLD MARITIME AXIS VISION

Authors

  • Loisa Eunike Lude Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Megahnanda Alidyan Kresnawati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.35817/publicuho.v7i2.442

Keywords:

Bilateral Cooperation, Indonesia, Maritime, World Maritime Axis

Abstract

This study aims to determine the bilateral cooperation efforts that the Indonesian government has carried out to improve the quality of human resources in the country to realize the vision of becoming the world's maritime axis. The Indonesian government recognizes that the country's waters have diverse maritime potential and are essential for world trade routes. If appropriately utilized, Indonesia's territorial waters can become a strategic point for many countries. President Joko Widodo's desire to make Indonesia the world's maritime axis is driven by the realization that Indonesia needs help to achieve this vision because it still has limitations in managing and developing its maritime sector. Therefore, the Indonesian government needs support from other countries, including China, to establish bilateral cooperation. This research is descriptive and uses a qualitative approach. The techniques used in data collection are interviews and data collection from various written sources, such as documents, journals, scientific articles, books, newspapers, reports, and others. The results of this study show that bilateral cooperation carried out by the Indonesian government is bearing fruit because China is also willing to support Indonesia to achieve this vision of the world's maritime axis. 

References

Affianty, D. (2016). Politik Internasional. 3-4. Dipetik April 2024, dari https://repository.umj.ac.id/8536/1/DIKTAT-Politik%20Internasional.pdf

Asep Setiawan, A. N. (2020). Diplomasi Maritim Indonesia Dalam Menjaga Kedaulatan Kepulauan Natuna Tahun 2014-2019. Dipetik 2023, dari https://repository.umj.ac.id/299/1/LAPORAN%20PENELITIAN%20DIPLOMASI%20MARITIM.pdf

Candra, G. A. (2022). Perspektif Hukum Internasional Mengenai Kerjasama Bilateral. Pendidikan Kewarganegaraan. Dipetik September 2023

Depp, A. (2019). Bahas Peluang Kerja Sama Kelautan dan Perikanan dengan Tiongkok, Indonesia Utamakan Penyerapan Tenaga Kerja Lokal. Dipetik 2024, dari dkpp.bulelengkab.go.id: https://dkpp.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/bahas-peluang-kerja-sama-kelautan-dan-perikanan-dengan-tiongkok-indonesia-utamakan-penyerapan-tenaga-kerja-lokal-96

DR. DRS. Harun Umar, M. (2020). Politik Kebijakan Poros Maritim. Jakarta Selatan: Lembaga Penerbitan Universitas Nasional (LPU-UNAS). Dipetik 2024, dari http://repository.unas.ac.id/1674/1/Buku%20Politik%20Kebijakan%20Poros%20Maritim%20A5%20%2B%20Cover.pdf

Fendi Irawan, I. K. (2023). Diplomasi Angkatan Laut Indonesia-Cina: Studi Kasus Implementasi Forum NTNCT (Navy to Navy Cooperation Talk) dalam Menjaga Stabilitas Keamanan Maritim Indonesia. Jurnal Sosio Dialektika. Dipetik 2024, dari https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/SD/article/view/8306

Herindrasti, V. S. (2014). Membangun Poros Maritim Indonesia Relevansi Aspek Sosial Budaya. 2-3. Dipetik 2024

Hidayah, F. N. (2022). Jumlah Produksi Perikanan Indonesia Dalam Satu Dekade Terakhir. Dipetik 2023, dari https://data.goodstats.id/: https://data.goodstats.id/statistic/jumlah-produksi-perikanan-indonesia-dalam-satu-dekade-terakhir-QXYsV

Indonesia. (2022). Keputusan Menteri Kelautan Dan Perikanan Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2022 Tentang Estimasi Potensi Sumber Daya Ikan, Jumlah Tangkapan Ikan Yang Diperbolehkan, Dan Tingkat Pemanfaatan Sumber Daya Ikan Di Wilayah Pengelolaan Perikanan Negara Republik. Dipetik 2024, dari https://ppid.riau.go.id/download/30/1670571648kepmen-kp-no.pdf

Indonesia, K. (2024). Indonesia-Tiongkok Gelar Pertemuan Konsultasi Kerja Sama Two Countries Twin Parks (TCTP). Dipetik 2024, dari https://maritim.go.id/: https://maritim.go.id/detail/indonesia-tiongkok-gelar-pertemuan-konsultasi-kerja-sama-two-countries-twin-parks-tctp

Indonesia, K. P. (2018). Empat Puluh Persen Jalur Perdagangan Dunia Melewati Indonesia. Dipetik April 2024, dari dephub.go.id: https://dephub.go.id/post/read/empat-puluh-persen-jalur-perdagangan-dunia-melewati-indonesia

Indonesia, K. S. (2021). Wujudkan Indonesia Jadi Poros Maritim Dunia, Perlu Peran Semua Pihak. Dipetik 2024, dari https://www.setneg.go.id: https://www.setneg.go.id/baca/index/wujudkan_indonesia_jadi_poros_maritim_dunia_perlu_peran_semua_pihak

KKP, H. (2023). Indonesia - Tiongkok Sepakat Perkuat Kerjasama Perdagangan Perikanan. Dipetik 2024, dari kkp.go.id: https://www.kkp.go.id/news/news-detail/indonesia-tiongkok-sepakat-perkuat-kerjasama-perdagangan-perikanan65c31c9849340.html

Kusumastuti, L. K. (2014). Memiliki Empat Titik Strategis, Indonesia Mampu Menjadi Poros Maritim Dunia. Dipetik 2024, dari https://www.itb.ac.id/: https://www.itb.ac.id/news/read/4550/home/memiliki-empat-titik-strategis-indonesia-mampu-menjadi-poros-maritim-dunia#:~:text=Negara%20ini%20memiliki%20empat%20titik,perdagangan%20serta%20pelayaran%20maritim%20dunia

La Ode Muhammad Elwan, Muhammad Yusuf, & La Ode Herman Halika. (2022). MINING POLICY CONFLICT: Recruitment of Local Workers in Morosi Industrial Estate, Konawe Regency, Southeast Sulawesi. Journal Publicuho, 5(3), 626–642. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.18

Lemhannas. (2022). Laut, Jalur Penting Perdagangan. Jakarta: https://www.lemhannas.go.id/. Diambil kembali dari https://www.lemhannas.go.id/index.php/publikasi/press-release/1693-laut-jalur-penting-perdagangan

Maulana, L. (2024). Ancaman Keamanan Maritim Mengintai, RI Perlu Waspada. Dipetik 2024, dari Kata Data: https://katadata.co.id/infografik/65c1c0643ac8e/ancaman-keamanan-maritim-mengintai-ri-perlu-waspada

Mière, C. L. (2014). Maritime Diplomacy in the 21st Century: Drivers and Challenges. Routledge. Dipetik 2023, dari https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=iKlwAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=maritime+diplomacy+in+the+21st+century&ots=e6V-JOQDWi&sig=fNTqlatVrwx-uCQ0XR1yLwPT54U&redir_esc=y#v=onepage&q=maritime%20diplomacy%20in%20the%2021st%20century&f=false

Muhammad Samy, J. A. (2021). Diplomasi Pertahanan Militer Indonesia dalam Menghadapi Ancaman Keamanan Non-Tradisional: Upaya Mewujudkan Visi Poros Maritim Dunia. Hubungan Internasional. Dipetik 2023, dari https://e-journal.unair.ac.id/JHI/article/view/25547/14635

Nainggolan, P. P. (2015). Kebijakan Poros Maritim Dunia Joko Widodo dan Implikasi Internasionalnya. Dipetik 2023, dari https://jurnal.dpr.go.id/index.php/politica/article/view/312

Ningsih, C. (2021). Indonesia-China Gelar Latihan Militer di Dekat Jakarta. Dipetik 2024 , dari Internasional Republika: https://internasional.republika.co.id/berita/qsw739459/indonesiachina-gelar-latihan-militer-di-dekat-jakarta#google_vignette

Oratmangun, D. (2022). Laporan Kinerja KBRI Beijing. Beijing.

Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 37 Tahun 2002 tentang Hak Dan Kewajiban Kapal Dan Pesawat Udara Asing Dalam Melaksanakan Hak Lintas Alur Laut Kepulauan Melalui Alur Laut Kepulauan Yang Ditetapkan. (2002). Dipetik 2024, dari peraturan.bpk.go.id: https://peraturan.bpk.go.id/Details/52448

Prasetyo, G. W. (2023). Transportasi Tol Laut & Pelabuhan di Indonesia. Dipetik 2024, dari https://www.researchgate.net/publication/371608671_TRANSPORTASI_TOL_LAUT_PELABUHAN_DI_INDONESIA

Puspen. (2022). BAMKALA RI dan China Coast Guard Bahas Kerjasama. Dipetik 2024, dari https://tni.mil.id/: https://tni.mil.id/view-223127-bakamla-ri-dan-china-coast-guard-bahas-kerjasama.html

Rijal, N. K. (2019). Smart Maritime Diplomacy:Diplomasi Maritim Indonesia Menuju Poros Maritim. Dipetik 2023, dari https://e-journal.unair.ac.id/JGS/article/view/10494

Saraswati, N. M. (2020). Menilik Perjanjian Indonesia-Cina dalam Kerangka Belt and Road Initiative (BRI) dalam Perspektif Ketahanan Nasional. Jurnal Lemhanas. Dipetik 2024, dari https://jurnal.lemhannas.go.id/index.php/jkl/article/view/72

Setkab, H. (2023). Bertemu Pengusaha Besar Tiongkok, Wapres Dorong Kerja Sama TCTP Rambah Sektor Halal. Dipetik 2024, dari https://setkab.go.id/: https://setkab.go.id/bertemu-pengusaha-besar-tiongkok-wapres-dorong-kerja-sama-tctp-rambah-sektor-halal/

Suhirwan, L. Y. (2019). Forum Maritim Kunci Sukses Penanggulangan Ancaman Asimetrisdi Selat Sunda. Dipetik 2024, dari https://library.matanauniversity.ac.id/ojs/index.php/lki2019/article/view/14/17

TNI AL Bahas Visi Poros Maritim Dunia Dan Peran Diplomasi NAVAL Pada Pertemuan Joint Naval Working Group Di Singapura. (2022). Dipetik 2023, dari kemlu.go.id.

Tofan Hermawan, R. s. (2022). Strategi Pertahanan Laut Indonesia dalam Analisa Ancaman dan Kekuatan Laut. 365-366. Dipetik 2024, dari https://www.neliti.com/id/publications/562651/strategi-pertahanan-laut-indonesia-dalam-analisa-ancaman-dan-kekuatan-laut

Yanyan M. Yani, I. M. (2015). Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia: Suatu Tinjauan Geopolitik. Jurnal Pertahanan. Dipetik 2023, dari https://jurnal.idu.ac.id/index.php/JPBH/article/view/356/231

Yudi Asmar, e. a. (2023). Kebijakan Poros Maritim Dunia Dihadapkan Dengan Undang–Undang No. 32 Tahun 2014 Dalam Rangka Mewujudkan Ketahanan Nasional. Journal of Innovation Research and Knowledge. Dipetik 2024, dari https://www.researchgate.net/publication/371608671_TRANSPORTASI_TOL_LAUT_PELABUHAN_DI_INDONESIA

Yulianto, A. (2019). Indonesia-China Tingkatkan SDM Teknologi Kemaritiman. Dipetik 2024, dari news.republika.co.id: https://news.republika.co.id/berita/pp474j396/indonesiachina-tingkatkan-sdm-teknologi-kemaritiman

Downloads

Published

2024-06-12