ANALISIS PERAN SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALITAS GURU
DOI:
https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.29Keywords:
Education, Professional Teacher, SupervisionAbstract
This paper aims to understand how educational supervision is to increase teacher professionalism and how efforts can be made to improve teacher professionalism. This paper uses a qualitative method with analysis from various literature studies. Data analysis techniques according to Miles Huberman and Sandana (2014). The results of the study prove that the impact of educational supervision has an effect on improving the quality of teacher professionalism. In addition, the principal also plays an important role in the professional improvement of teachers. Principals must be able to be good consultants for teachers by providing assistance in solving problems or difficulties experienced by teachers. To increase teacher professionalism, a school principal is also expected to be able to provide input that can help teachers.
References
Ametembun, N. A. (2007). Supervisi Pendidikan Disusun Secara Berprogram. Bandung: Suri
Annur, C. M. (2021). Jumlah Guru Layak Mengajar di Indonesia Naik 9,60% pada Tahun Ajaran 2021/2021. [Online]. Tersedia: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/ 2021/11/26/jumlah-guru-layak-mengajardi-indonesia-naik-960-pada-tahun-ajaran-20202021 diakses pada 17 Maret 2022
Astuti, A. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 435–449. DOI: https://doi.org/10.35673/ajmpi.v5i1.79
Astuti, R. D. (2020). Upaya peningkatan kompetensi guru dalam membuat soal hots melalui kegiatan iht (in house trainning) di sd negeri wonowoso tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah: Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI). DOI: https://jurnal.uns.ac.id/jpi/article/view/566
Dalanggo, H. (2019). Strategi Perencanaan Supervisi Akademik Kepala Madrasah. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Budaya, 5(4), 381. DOI: https://doi.org/10.32884/ideas.v5i4.226
Danim, S., & Khairil. (2011). Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta
Jubaedah, D., & Mulyanti, D. (2021). Prosiding Seminar Sosial Politik, Bisnis, Akuntansi Dan Teknik (SoBAT) ke-3 Bandung
Karyati, R. (2020). Monitoring Dan Evaluasi Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah Binaan Kepengawasan Kota Malang. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 6(3), 122–132.
Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022). Data Guru 2020/2021. [Online]. Tersedia: https://dapo.kemdikbud.go.id/guru diakses pada 17 Maret 2022
Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 102–118. DOI: https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.512
Meningkatkan Tugas Dan Peran Guru Dalam Mengajar. Nidhomul Haq : Jurnal
Moudina, T. (2020). Supervisi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru Di SMAN 2 Meulaboh Aceh Barat. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia
Muhammad. (2022). Peningkatan Profesionalisme Guru melalui Supervisi Pendidikan di SDN 017 Seberang Tembilahan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11 (1), 144-149. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8800
Muspawi, M. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 402. DOI: https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.938
Ozila, A. L. (2017). Peranan Supervisi dalam Meningkatkan Profesionalisme dan Kinerja Guru. Universitas Negeri Padang, Padang, Indonesia
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 13 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Kepala Sekolah/Madrasah
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru
Purwanto, N. (2010). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Rahmi, V. Y., & Afriansyah, H. (2019). Konsep Dasar Supervisi Pendidikan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 12(1), 33–54. [Online]. Tersedia: http://ojs.bpsdmsulsel.id/index.php/sipatok ng/article/view/28/15%0Ahttps://ojs.bps dmsulsel.id/%0Ahttps://ejournal.unib.ac.id ndex.php/manajerpendidikan/article/view ile/1169/977%0Ahttp://www.ejournal.unaaris.ac.id/index.php/waspada/article/view/174
Sahertian, P. (2008). Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Serdang. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Shulhan, M. (2013). Supervisi Pendidikan: Teori Dan Praktek Dalam Mengembangkan SDM Guru.
Sudiyanto. (2008). Pengaruh Supervisi, Pendidikan Dan Pelatihan, Serta Partisipasi Dalam Kelompok Kerja Guru Terhadap Profesional Guru Sekolah Dasar Di Kecamatan Semarang Utara Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia
Sulastri, A. (2019). Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di MTs Islamiyah YPI Batang Kuis Kecamatan Batang Kuis Kabupaten Deli
Suyanto., & Jihad, A. (2012). Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Erlangga
Ubabuddin, U. (2020). Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran Sebagai Upaya
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
Wardana, H., Dacholfany, & Sudirman (2020). Peran Supervisor Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SMK Negeri 1 Raman Utara Lampung Timur Tahun 2020/2021. POACE: Jurnal Program Studi Administrasi Pendidikan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tamim Mulloh, Abd. Muslim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Every publication is open access for educational purposes, research, and library. Other than the aims mentioned above, the editorial board is not responsible for copyright violations.
Journal Publicuho this work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Copyright ©2022 Author Powered by Public Knowledge Project OJS