ANALISIS KEBIJAKAN PROGRAM GURU PENGGERAK SEBAGAI UPAYA REGENERASI SUPERVISOR PENDIDIKAN YANG BERKUALITAS DI INDONESIA

Authors

  • Abd. Qadir Muslim Universitas Brawijaya
  • Tamim Mulloh UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.28

Keywords:

mover teacher, policy, principal, supervision

Abstract

Educational supervision is one of the principal functions and duties of the principal. The principal as a pedagogical supervisor must be guided by the objectives of the pedagogical supervisor, namely to improve teaching and improve the quality of teacher work. In this case, government policies, regulations or programs related to education supervision are needed. Therefore, this study aims to identify government policies and programs in the field of school supervision. The data collection technique used is a literature review with qualitative research methods. This study concludes that government policies and programs in the form of driving teacher programs act as wheels to change education for the better in the future and can reproduce quality supervisors.

References

Bakti, O. :, Ode, L., & Elwan, M. (2018). ANALISIS RESTRUKTURISASI BIROKRASI DALAM PENGEMBANGAN GOOD GOVERNANCE PADA SEKERTARIAT DAERAH KABUPATEN KONAWE UTARA. 1(3), 1–13. Retrieved from http://ojs.uho.ac.id/index.php/PUBLICUHO

Hasibuan, Abdul Aziz. (2019). Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam P-ISSN: 2088-7981 E-ISSN: 2685-1148. Al Amin:Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 2(02), 23–37.

Arwildayanto; Suking, Arifin; Sumar, Warni Tune. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan (kajian teoritis, Eksploratif, Aplikatif). Bandung: CV Cendekia Press.

Astuti, A. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 435– 449. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v5i1.79

Atikah, C. (2020). Kegiatan Supervisi Pendidikan Dalam Menunjang Kinerja Guru Di Tk Islam Tirtayasa Serang. Jurnal Paud Agapedia, 2(1), 45–52. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i1.24387

Darmawan, Cecep. (2020). Problematika Profesi Hukum Pendidikan. distik.purwakartakab.go.id, diakses pada 21 Mei 2022.

Dyas, W. (2021). Pendidikan Guru. Jurnal Prints, 2(1), 123.

https://doi.org/10.29210/3003251000 Syahril, I. (2020). Peluncuran Program Merdeka Belajar Episode 5 Tentang guru Penggerak.

Huda, S. (2018). Academic Supervision of Madrasah Supervisors in Improving Professional Competencies of Teachers. Ta’dib:Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 23(2), 155– 163.

Isbianti, P., & Andriani, D. E. (2021). Jurnal Manajemen Pendidikan Pelaksanaan Supervisi Akademik oleh Kepala Sekolah Menengah Pertama Negeri di Klaten Jawa Tengah Academic Supervision Practices of Junior High School Principals in Klaten , Central Java. Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 75–85.

Kartadinata, S. (2010). Isu-Isu Pendidikan: Antara Harapan Dan Kenyataan.Bandung: UPI Press

Kebudayaan, K. P. dan. (2020). Panduan-GuruPenggerak. https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id

Kemendikbudristek. (2021). Keputusan menteri pendidikan, Kebudayaan, riset, dan Teknologi republik indonesia nomor 162/m/2021 tentang Program sekolah penggerak.

La Ode Muhammad Elwan, S. (2011). Implementasi Perda Kota Kendari No. 15 Tahun 2003 Tentang Partisipasi Masyarakat Dalam Perumusan Kebijakan Daerah Pada Penyusunan Anggaran Pendapatan Belanja Daerah Tahun 2010 (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).

Lazwardi, D. (2016). Implementasi Supervisi Pendidikan Di Sekolah/Madrasah. AlIdarah : Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 167–189.

Muhammad Elwan, L. O., Rahman, R., & Fitri Cahyani, E. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM PENANGGULANGGAN PRAVELANSI STUNTING ANAK BALITA PADA DINAS KESEHATAN KABUPATEN KONAWE. Journal Publicuho, 5(2). https://doi.org/10.35817/jpu.v5i2.25130.

Muhammad Elwan, L. O. (2020). ANALISIS KEBIJAKAN PAJAK DAERAH SEBAGAI SUMBER PENDAPATAN ASLI DAERAH KABUPATEN KOLAKA TIMUR DI ERA OTONOMI DAERAH. Journal Publicuho. https://doi.org/10.35817/jpu.v3i2.12529

Mukhtar, M., Wardoyo, H., & Sudarmi, S. (2020). Collegial Supervision to Improve the Quality of Education. 13(11), 1260– 1280.

Mulyasa, H.E. (2020). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Jakarta Timur. PT Bumi Aksara.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 74 tahun 2008 tentang Perlindungan Guru

Riwana, P. P. (n.d.). Pengaruh pelaksanaan supervisi pendidikan oleh kepala sekolah terhadap kinerja guru disekolah.

Sarbini, Kristiawan, M., & Wardiah, D. (2020). Supervisor’s Performance for the Quality of Education. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20(1), 255–262.

Satriawan, W., Santika, I. D., Naim, A., Tarbiyah, F., Raya, B., Selatan, L., Timur, L., Bakoman, A., & Panggung, P. (2021). Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam Volume, 11(1), 1–12.

Sholikah, S. (2017). Analisis Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen (Sebuah Kajian Kritis). Akademika, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.30736/akademika.

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan. Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.

Sukarmen, S. (2018). Pelaksanaan supervisi akademik oleh kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi profesional guru. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2), 82.

Supriadin, R., Alam, S., & Elwan, L. O. M. (2020). IMPLEMENTASI PERATURAN WALIKOTA KENDARI NOMOR 13 TAHUN 2008 TENTANG PENATAAN PEDAGANG KAKI LIMA DI KOTA KENDARI. Journal Publicuho. https://doi.org/10.35817/jpu.v3i1.11506

Turmidzi, I. (2021). Implementasi supervisi pendidikan untuk meningkatkan mutu pendidikan di madrasah. 4(1), 33–49.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang guru dan dosen.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan Nasional. 2 April 2022. Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4301. Jakarta.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru.

Yuniarsih, Y., Pd, S., & Pd, M. (2019). Supervisi pendidikan.

Downloads

Published

2022-09-25