PELAYANAN PUBLIK MELALUI PENERAPAN APLIKASI SICANTIK MENUJU E-GOVERNMENT PADA DINAS PENANAMAN MODAL DAN PELAYANAN PERIZINAN TERPADU SATU PINTU KABUPATEN KOLAKA TIMUR

Authors

  • Darwan Sari Department of Government Studies, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Yunitawati Lampasa Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Murniati Universitas Muhammadiyah Kendari
  • Nasruddin Universitas Muhammadiyah Kendari

DOI:

https://doi.org/10.35817/publicuho.v6i3.212

Keywords:

e-Government, Public service, SICANTIK application, Service Effectiveness

Abstract

The research aims to analyze the effectiveness of public services through the application of the e-Government of the Investment Office and One Stop Integrated Licensing Service, East Kolaka Regency. The study is done using descriptive qualitative research, by taking 8 informants with related positions. The results of the study show that the DPMPTSP of East Kolaka Regency has been carrying out existing related regulations to provide public services and ensuring it follows service operational standards. The constraints of public service effectiveness and delivery process are caused by the lack of infrastructure and facilities due to the regional budget. The obstacles to the SICANTIK application are the lack of community capability in terms of technology and the constraint of the internet network. Optimizing e-government through public service standards according to the East Kolaka Regency regional regulation number 16 of 2018 is considered good because the service is carried out based on SOPs. However, there are still shortcomings in terms of personnel competence, communication infrastructure, community readiness, and limited capital.

References

Darmawan, Putu Felika. 2019. Analisa Penerimaan Pengguna Aplikasi Cerdas Layanan Perizinan Terpadu untuk Publik (SiCantik) pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayan Terpadu Satu Pintu (DPMPPTSP) Menggunakan Pendekatan Utaut. Jurnal Karmapati Vol 8 No. 2 Tahun 2019.

Fuadi, Falih dan Bintoro Wardiatno. 2010. Revitalisasi Administrasi Negara. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hardiansyah. 2011. Kualitas Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gava Media

Kase, J. (2010). Perencanaan StrategisSistem Informasi (SI) Pada Pemerintah Kabupaten Timor Tengah Selatan. Thesis, Universitas GadjahMada.

Keban, Yeremias. 2004. Enam Dimensi Strategis Administrasi Publik. Yogyakarta : Gava Medi

La Ode Muhammad Elwan, Muhammad Yusuf, & La Ode Herman Halika. (2022). MINING POLICY CONFLICT: Recruitment of Local Workers in Morosi Industrial Estate, Konawe Regency, Southeast Sulawesi. Journal Publicuho, 5(3), 626–642. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.18

Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian kualitataif, Ed. Rev, Jakarta: Rosdakarya.

Mulyadi, Deddy. 2016. Studi Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik (Konsep dan Aplikasi Proses Penyelenggaraan Publik). Bandung: Alfabeta.

Pasolong, Harbani .2007. Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta

Rangkuti, Freddy. 2017. Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ruwaina, Ika. 2019. Efektivitas Kebijakan Online Single Submission dalam yanan Perizinan Berusaha di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Jawa Tengah. Skripsi. Perpustakaan Universitas Negeri Semarang.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suharto, Edi. 2010. Analisis Kebijakan Publik. Jakarta: Sinar Gerafik.

Suwastiti, Gayuh Sih dkk. 2016. Inovasi Pelayanan Publik pada Kantor Samsat Kota Tegal (Studi Kasus pada Pajak Kendaraan Bermotor). Skripsi. Undip.

Umam, Khairul. 2020. Penerapan Peraturan Daerah Kabupaten Tanjung Jabung Timur Nomor 12 Tahun 2013 Tentang Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Skripsi. Perpustakaan Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Usman, Fahdly. 2018. Pelaksanaan Pelayanan Publik Melalui Sistem Mobile Elektronik (SIMOLEK) Pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kota Pekanbaru. Perpustakaan Universitas Riau.

Wibawa, Samodora. 2009. Administrasi Negara. Jogja: Graha Ilmu

Yasti, Dinda Nursah. 2021. Kualitas Pelayanan Melalui Penerapan Elektronic Government di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Lombok Barat Tahun 2019. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Mataram.

www.hukum.online.com.2004 (diunduh tanggal 12 Februari 2021)

http://www.ptsp-koltim.com/diakses mulai 1 Februari 2021

http://peraturan.bpk.go.id/diakses pada 1 Agustus 2021

http://aptika.kominfo.go.id/diakses 2 Maret 2021

Downloads

Published

2023-09-02